LAMAN SOSIAL SEBAGAI MEDIUM PENYAMPAI DAKWAH
AHMAD KHAIRUL NAJMI BIN AMER ABD.RASHID (02DTM20F1045)
ABDUL RAHMAT BIN MOHD KHADZIR (02DTM20F1047)
MOHAMAD ZAKWAN BIN MUHAIMI (02DTM20F1020)
ALIFF MARWAN BIN SIDANG ISMAIL (02DTM20F1024)
MUHAMMAD FADZMIN MUKQRIDZ BIN MOHD FAIDZUL (02DTM20F1053)
PUAN WAN RUSWANI BINTI WAN ABDULLAH
KANDUNGAN:
1. PENGENALAN
2. APA ITU DAKWAH
3. KELEBIHAN LAMAN SOSIAL SEBAGAI MEDIUM PENYAMPAI DAKWAH
4. LAMAN SOSIAL IBARAT CENDAWAN YANG TUMBUH SELEPAS HUJAN
5. MEDIA SOSIAL MEMBAWA PENGARUH BURUK
6. KEBURUKAN LAMAN SOSIAL SEBAGAI MEDIUM PENYAMPAI DAKWAH
7. HADIS
8. KESIMPULAN
9. LAMPIRAN
10. ARTIKEL
11. RUJUKAN
PENGENALAN
Apabila bercakap tentang laman sosial, semua orang seakan-akan tahu dan pandai dalam perkara ini. Apakah laman sosial itu sebenarnya? Laman sosial merupakan salah satu alat yang digunakan untuk seseorang berkongsi dan berhubung dengan sesiapa sahaja di dunia alam maya tanpa perlu berjumpa. Boleh dikatakan kebanyakan orang mempunyai akaun laman sosial tersendiri dan bagi mereka yang tidak mempunyainya dikatakan ketinggalan zaman kerana tidak mengikuti trend terkini dan dilabel kuno. Facebook, Instagram, Twitter, TikTok dan Whatsapp antara laman sosial yang popular pada masa kini dan setiap orang boleh dikatakan wajib mempunyai akaun tersendiri di laman sosial ini terutamanya bagi mereka yang tidak mahu terlepas dengan trend-trend terkini. Dalam kelekaan masyarakat kita yang menggunakan laman sosial, tanpa kita sedari, dakwah Islam semakin kurang tersebar kerana penganutnya yang terlalu ghairah dengan teknologi masa kini. Antara usaha beberapa individu untuk menaikkan balik dakwah Islam dalam kalangan masyarakat kita adalah dengan menggunakan laman sosial sebagai medium penyampai dakwah.
APA ITU DAKWAH?
Dakwah berasal dari perkataan Arab yang bermaksud ajakan dan seruan sebagaimana frasa dalam bahasa arab yang membawa erti “Menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran”. Kita hendaklah berdakwah kerana Islam mengajar dan menegaskan kepada kita untuk mengajak orang lain melakukan kebaikan seperti mengajak untuk tolong menolong sesama jiran yang berada dalam kesusahan. Contoh ini bersesuaian dengan firman Allah S.W.T dalam surah al-Maidah, ayat yang ke 2 yang bermaksud, “Dan tolong menolonglah kamu dalam mengerjakan kebaikan”. Kita juga ditegaskan supaya membawa masyarakat untuk keluar daripada lembah kemaksiatan dan keburukan seperti perbuatan melakukan zina yang sudah terang lagi bersuluh mengenai pengharamannya. Dakwah merupakan suatu interaksi penyampai dan penerima melalui pelbagai cara yang bertujuan untuk menyeru masyarakat mahupun individu itu sendiri untuk beriman dan taat kepada Allah dan Rasul-Nya bersesuaian dengan garis akidah, syariat dan akhlak Islam. Konsep dakwah merupakan aspek penting bagi mencapai kebaikan dan kejayaan dalam kehidupan. Berkait dengan itu, pendekatan media sosial mampu membuahkan hasil yang baik dalam berdakwah terhadap masyarakat umumnya.
KELEBIHAN LAMAN SOSIAL SEBAGAI MEDIUM PENYAMPAI DAKWAH
Media merupakan alat yang berpengaruh bagi aktiviti komunikasi. Setiap individu memerlukan media sebagai perantara untuk berkomunikasi dan mendapatkan maklumat tidak kira sama ada melalui media cetak atau media elektronik. Kini, dengan perkembangan pesat teknologi komunikasi maklumat berjaya menjurus kepada penggunaan saluran Internet dengan lebih meluas dalam komunikasi seharian khususnya dalam aspek penglibatan pengguna dalam berinteraksi melalui dalam talian dan dikenali sebagai komunikasi siber. Komunikasi siber memberi peluang kepada pengguna internet di dalam proses pembelajaran, pekerjaan, maklumat, data, berkongsi pandangan dan sebagainya. Justeru, sejajar dengan definisi tersebut adalah perlu bagi para dae’i untuk berkongsi maklumat dan pandangan menerusi media sosial. Para dae’i khususnya dan umat Islam tidak seharusnya menghadkan kepada hanya sesuatu media tertentu saja yang boleh digunakan dan dipakai dalam menyampaikan dakwah Islamiah di seluruh dunia ini. Malahan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) juga dalam aktiviti dakwahnya telah menggunakan teknologi terkini termasuklah penggunaan internet. Ini jelas menunjukkan bahawa kemajuan media yang lebih canggih dapat diterima umum selagi ia tidak melanggar etika penggunaan media itu sendiri.
LAMAN SOSIAL IBARAT CENDAWAN YANG TUMBUH SELEPAS HUJAN
Oleh yang demikian, wujud pula pelbagai jenis media sosial hasil daripada penciptaan komunikasi siber menerusi internet dan inovasi teknologi baru. Dengan kepelbagaian fungsi media sosial tersebut, mesej dakwah boleh disampaikan dengan lebih menarik dan interaktif. Kewujudan media sosial ibarat cendawan yang tumbuh selepas hujan boleh dijadikan medan berdakwah bagi para pendakwah untuk lebih dekat dan mesra dengan masyarakat. Facebook, YouTube, Twitter, Instagram dan sebagainya adalah antara media sosial yang hangat pada masa kini. Buktinya, sejak kemunculan Facebook secara pantasnya telah menjadi alat asas untuk interaksi sosial, identiti peribadi dan juga pembinaan rangkaian di kalangan pelajar. Dengan berasaskan jumlah pengguna yang begitu ramai merentasi sempadan global, dapat dilihat potensi dan impak yang besar penggunaan media sosial dalam keinginan bertingkah laku penggunaan sebenar tanggapan kebergunaan tanggapan mudah diguna. Dakwah merupakan satu kewajipan ke atas setiap individu dan menjadi tonggak utama kepada agama dalam usaha mengangkat martabat Islam hingga ke puncaknya. Sejajar dengan itu, ruang dan peluang yang terdapat dalam media sosial ini sewajarnya digunakan untuk mempromosi kefahaman Islam dan perkara-perkara yang bermanfaat. Pada hari ini, beberapa dae'i yang terkenal itu telah menggunakan media sosial dalam dakwah mereka. Untuk menyebut beberapa , seperti Ustaz Azhar Idrus melalui Facebook dan Youtube, tidak lupa juga Ustaz Don Daniyal mempunyai laman peminat Facebook untuk berinteraksi dan berkongsi pengetahuan dengan peminatnya serta masyarakat secara keseluruhannya.
MEDIA SOSIAL MEMBAWA PENGARUH BURUK
Penggunaan media sosial adalah penting dalam kehidupan manusia apatah lagi dalam kehidupan berkeluarga. Namun begitu, terdapat pelbagai masalah yang berlaku dalam kalangan masyarakat kerana tidak menggunakan media sosial ke arah yang betul dan tidak memanfaatkannya sebagai medium dakwah untuk mendapatkan ilmu dan menyebarkan mesej dakwah Islam. Oleh itu, adalah penting bagi setiap individu untuk mengikuti perkembangan teknologi komunikasi dan menggunakan media sosial untuk berkomunikasi serta mengawal diri dari menjadi hamba kepada media sosial. Namun terdapat segelintir masyarakat yang tidak memanfaatkan media sosial dan tidak menggunakannya dengan bijak. Perkembangan media sosial yang pesat telah disalah gunakan dengan melakukan berbagai bentuk kegiatan yang tidak mendatangkan faedah dan melalaikan seperti bermain game dan melayari laman pornografi.
KEBURUKAN LAMAN SOSIAL SEBAGAI MEDIUM PENYAMPAI DAKWAH
Pada asal, dakwah Islam mengutamakan pembentukan peribadi-peribadi yang berakhlak baik. Namun terdapat segelintir kumpulan yang menganggap kumpulan yang lain sebagai musuh mereka dan menyanggah segala idea mereka di media sosial sedangkan perkara yang dilakukan memberi manfaat kepada manusia. Segelintir pendakwah pula tidak mempunyai kemahiran dan kreatif serta tidak berani mengaplikasi teknologi komunikasi bagi memperkukuh metodologi dakwah sedia ada supaya lebih mantap dan berkesan. Tidak dapat dinafikan sama ada disedari atau tidak disedari terdapat unsur-unsur negatif yang diserapkan oleh golongan yang tidak bertanggungjawab menggunakan akaun media sosial untuk penyebaran ajaran agama Islam yang songsang kononnya berteraskan perjuangan menegakkan kalimah Allah. Akaun media sosial milik mereka pula memaparkan status penulisan yang meragukan, maklumat palsu, fitnah, menyeru kepada permusuhan dan menanamkan kebencian sesama umat Islam. Media sosial memiliki potensi besar dalam mengubah sikap dan perilaku masyarakat terutama remaja yang relatifnya masih mudah terpengaruh dan dipengaruhi. Media sosial jika digunakan dengan bijak akan memudahkan seseorang untuk belajar, berdakwah, mencari informasi, berniaga dan lain-lain.
HADIS
i. Kewajipan berdakwah
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: نَضَّرَ اللَّهُ امْرَأً سَمِعَ مَقَالَتِي فَوَعَاهَا وَحَفِظَهَا وَبَلَّغَهَا فَرُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ إِلَى مَنْ هُوَ أَفْقَهُ مِنْهُ، ثَلَاثٌ لَا يُغِلُّ عَلَيْهِنَّ قَلْبُ مُسْلِمٍ: إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ، وَمُنَاصَحَةُ أَئِمَّة الْمُسْلِمِينَ، وَلُزُومُ جَمَاعَتِهِمْ، فَإِنَّ الدَّعْوَةَ تُحِيطُ مِنْ وَرَائِهِمْ .
Maksudnya: Daripada Abdullah bin Mas’ud RA, daripada Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah akan memperindah (seri wajah) seseorang yang mendengar perkataanku, lalu dia memahaminya, menghafalnya dan menyampaikannya (kepada orang lain). Barangkali orang yang memahaminya (hadis tersebut) akan menyampaikan kepada orang lain yang lebih faqih (faham) daripadanya. Tiga perkara yang tidak mengkhianati (membersih dan meluruskan) hati seorang muslim; (1) mengikhlaskan amalan kerana Allah, (2) saling memberi nasihat terhadap para pemimpin kaum muslimin, (3) berpegang teguh terhadap jemaah mereka, sesungguhnya doa mereka meliputi (memelihara mereka) dari belakang mereka.” (Jami’ al-Tirmizi, no:2658 - Hadis Hasan Sahih)
ii. Teruskan berdakwah sekalipun ditinggalkan manusia
عن جابر بن عبير الله، قال: بينا النبي صلى الله عليه وسلم قام يوم الجمعة، إذ قمت عير إلى المدينة، فابتدرها أصحاب شول الله ، حتى لم يبق معه إلا اثنا عشر رجلا، فيهم أبو بكر وعمر، قال: ونلت هذه الآية: {وإذا رأوا | تجارة أو قوا انفضوا إليها} [الجمعة: 11]
Maksudnya: Daripada Jabir bin Abdullah, dia berkata: Ketika Nabi SAW sedang berdiri (menyampaikan khutbah) hari Jumaat, telah datang kafilah dagangan ke Madinah. Lalu bersegeralah para sabahat Rasulullah SAW pergi menyambut (mendapatkan kafilah dagangan tersebut) sehinggalah tidak tinggal (sahabat Nabi yang mendengar khutbah tersebut) melainkan dua belas lelaki sahaja. Dalam kalangan mereka terdapat Abu Bakar RA dan Umar RA. Lalu turunlah ayat ini: “Dan apabila mereka mengetahui kedatangan barang-barang dagangan (yang baharu tiba) atau (mendengar) sesuatu hiburan, mereka bersurai (lalu pergi) kepadanya dengan meninggalkan engkau berdiri (keseorangan) (Surah al-Jumu’ah: 11).” (Sahih Muslim, no: 863)
iii. Berdakwah lagi sukar daripada perang uhud
ين عايشة رضي الله عنها، زوج الي ، تخته ها قالت لي : هل أتى عليك يوم كان أشد من يوم أځډ، قال: " لقد لقيت من قوم ما لقيت، وكان أشد ما لقيت منهم يوم العقبة، إذ عرضت نفسي على ابن عبير ياليل بن عبد گلال، فلم يجبني إلى ما أردت، فانطلقت وأنا مهموم على وجهي، فلم أستفق إلا وأنا بقي الثعالب فرفعت رأسي، فإذا أنا بسحابة قد أظلتني، فنظرت فإذا فيها جبريل، قتاداني فقال: إن الله قد سمع قول قومك لك، وما تردوا عليك، وقد بعث إليك ملك الجبال لتأمره ما شنت فيهم، فناداني ملك الجبال فسلم علي، ثم قال: يا محمد، فقال، ذلك فيما بينت، إن شئت أن أطبق عليهم الأخشبيني؟ فقال التي : بل أرجو أن يخرج الله من أضلام من يعبد الله وحده، لا يشرك به شيئا "
Comments
Post a Comment